Wielu przedsiębiorców zastanawia się skąd i w jaki sposób pozyskiwać klientów. Drukują ulotki reklamowe, zamieszczają reklamy w gazetach lub kolejny raz zwiększają tablicę reklamową nad wejściem swojego lokalu i czekają na moment w nadziei, że telefony w firmie w końcu zaczną się "urywać". Któż z nas nie chciałby przyjmować cały dzień nowych klientów? Z pomocą przychodzi pozycjonowanie stron internetowych. Reklama w internecie z pozycjonowaniem stron internetowych na czele rośnie w siłę z roku na rok. Dzieje się tak z prostego powodu:
Wspomniane powyżej ulotki reklamowe zaraz po oglądnięciu lądują w koszu na śmieci, a czytelnicy po kilka dniach nie pamiętają co na nich było. Papierowych katalogów firm też nikt już nie przeszukuje tylko wpisuje słowa kluczowe do wyszukiwarek. Minęły czasy, kiedy w naszych domach/firmach leżały papierowe katalogi, w których można było znaleźć poszukiwaną firmę. Przyrost nowych firm jest tak duży i częsty, że wydawany raz rocznie katalog jest przedawniony 2-3msc po jego wydaniu. Wyszukiwanie w internecie jest niezwykle wygodne i bardzo tanie. Praktycznie każdy z nas posiada dostęp do internetu w telefonie, komputerze, tablecie itp. Wyszukanie danej firmy, produktu, czy usługi zajmuje, zaledwie kilka minut. Tanie połączenia telefoniczne sprawiają, że szybko możemy wykonać telefon do pierwszych dziesięciu wybranych firm i zapytać, czy faktycznie mają, to czego szukają i w jakiej cenie. Dopiero potem wybieramy się do siedziby firmy lub zamawiamy produkty, czy usługi prze telefon.
Pozycjonowanie stron internetowych plusy:
Zarówno w pozycjonowaniu stron internetowych, jak i innych formach reklamy są niezadowolone osoby, które szybko pokuszą się o próbę obalenia siły pozycjonowania. Jednak pozycjonowanie stron internetowych jest tak silną formą dotarcia do konkretnego klienta, że nie da się go w łatwy sposób[o ile w ogóle] obalić. Oto kilka powodów:
- pozycjonowanie stron kierowane jest do osób, które ściśle szukają naszych produktów/usług. Ulotki, reklama papierowa trafia do wszystkich. Z tego powodu znaczna większość tradycyjnej reklamy jest skazana na porażkę, - trafny dobór fraz/słów kluczowych powoduje, że nasza strona pojawia się na czołowych pozycjach , - klient zwykle płaci za efekty, czyli dopiero w momencie, w którym jego reklama zaczyna działać. W przypadku tradycyjnej formy reklamy klient na samym początku wydaje pieniądze nie znając faktycznego poziomu zwrotu z niej, - koszt uzyskania klienta z pozycjonowania stron internetowych jest bardzo niski w porównaniu z tradycyjną formą reklamy.
Pozycjonowanie stron internetowych minusy:
Najczęstsze powody przez, które pozycjonowanie stron internetowych nie przynosi żądanego zwrotu z inwestycji:
Zły dobór pozycjonowanych słów/fraz kluczowych:
Przy wyborze słów/fraz kluczowych musimy postawić się na miejscu szukającego internauty, który nie zawsze zna techniczne aspekty naszego produktu bądź usługi. Zgodnie z tą zasadą sprzedając np. rowery nie możemy wyznaczyć tylko fraz typu "rowery merida". Musimy pamiętać o aspektach, które internauci wyszukują w wyszukiwarkach łącząc je z produktami, czyli np. "tanie rowery górskie Kraków", "rowery turystyczne Kraków", "jaki rower na komunię" itp.
Zbyt mała ilość słów/fraz kluczowych:
Ten punkt jest niejako powiązany z punktem powyżej. Im mniejsza ilość słów/fraz kluczowych tym większa szansa na popełnienie błędu przy wyznaczeniu tych najmocniejszych fraz i mniejszy zwrot z inwestycji w pozycjonowanie! Jakość słów/fraz kluczowych można wyznaczyć, ale tylko orientacyjnie. Każde słowo/fraza kluczowa ma swój potencjał, im więcej słów/fraz tym więcej potencjalnych klientów i zwiększy zwrot z inwestycji w pozycjonowanie!
Czynniki wpływające na skuteczność pozycjonowania stron internetowych:
Innymi czynnikami, które mogą wpłynąć pozornie na obniżenie opłacalności pozycjonowania są m.in. rodzaj Państwa oferty, jakość i sposób obsługi klienta, ceny produktów/usług, czas realizacji, godziny otwarcia Państwa firmy, długość gwarancji, czynniki wpływające okresowo na sprzedaż(urlop, święta, długie weekendy itp).
Dla osób, których powyższy tekst nie przekonał do usługi pozycjonowania stron internetowych podajemy jeszcze jeden powód. Otóż pozycjonowanie stron internetowych nie jest kosztem tylko inwestycją w pozyskanie klienta! Za pozycjonowanie stron płacimy dopiero po osiągnięciu efektów przez firmę pozycjonującą strony, czyli po wypozycjonowaniu strony internetowej na żądane miejsca w wyszukiwarkach. To znaczy, że pierwsza faktura za pozycjonowanie stron internetowych zostanie wystawiona dopiero po uzyskaniu pierwszych klientów.